dijous, 18 d’octubre del 2012

Últim viatge del tren de Sant Feliu




Reportatge de l'últim viatge que va realitzar el ferrocarril de via estreta que unia les poblacions de Girona i Sant Feliu de Guíxols el 10 d'abril de 1969.


Història
Companyia del Ferrocarril de Sant Feliu de Guíxols a Girona era una companyia de ferrocarril creada per a constuir i explotar l'antiga línia Sant Feliu de Guíxols - Girona, fins que se'n va fer càrrec Feve el 1963.[1]


El 4 de maig de 1888Joan Cases i Arxer obtingué la concessió de la línia de ferrocarril de Sant Feliu de Guíxols a Girona, i es creà el 15 d'abril de 1889 la Companyia del Ferrocarril de Sant Feliu de Guíxols a Girona. Va ser considerada d'utilitat pública però mai va rebre cap subvenció de l'Estat.[2]
Sant Feliu de Guíxols' port
Sant Feliu de Guíxols' port (Photo credit: Wikipedia)
La companyia va inaugurar la línia el 29 de juny de 1892. En aquells anys el parc mòbil era de 4 locomotores de vapor del tipus 0-3-1 fabricades a Alemanya per la companyia Lokomotivfabrik Krauss & Cie A.G.[3], 15 cotxes de viatgers de 2 eixos amb caixa de fusta, 4 furgons també de dos eixos i 63 vagons de càrrega de dos eixos. Tots van ser fabricats també a Alemanya per l'empresa Maschinenbau-AG de Nuremberg, part dels quals va arribar el 1895 degut a un tractat amb Alemanya. La resta de material es va demanar cap al 1904, i constava d'una locomotora, 2 furgons i 15 vagons. Per encabir tot se'n va edificar el dipòsit de locomotores de Sant Feliu. Aquest any es va construir també el port de Sant Feliu.

A partir del 1915, degut al trànsit creixent amb el port de Sant Feliu i el 1918 s'adquireixen 13 nous vagons plataforma per mercaderies. Per això es va demanar fer un ramal al Port de Sant Feliu que va se autoritzat l'agost d'aquell any, i acabat el 1924.
En els anys vint del segle passat es va fer una nova inversió en material, que consistia en dues locomotores més grans, de rodatge 0-4-1 i 17 vagons de bogis. Mentre les locomotores no van donar un bon servei, el pas dels cotxes i vagons d'eixos a bogis va ser molt profitós. D'aquesta manera, cap el1927 es va arribar a obtenir el màxim trànsit de mercaderies amb 52.114 tones. Font Viquipèdia




Enhanced by Zemanta